שירות באס-אס כן, ביקורת על ישראל לא.

זו אמת המידה המוסרית שקבעה היום מדינת ישראל.  השירות של גראס באס-אס והגילוי המאוחר החליקו איכשהו בגרון כשנודעו ב- 2006. אבל ביקורת על ישראל? זה לא. זו כבר אנטישמיות. זו כבר פרסונה נון גראטה. טוב לדעת שכך נראה העולם מנקודת מבטה של מדינת ישראל.  

האמת היא שמדינת ישראל עשתה היום שירות גדול לגראס. עד היום התייצבו נגדו לא מעט קולות ליברליים והאשימו אותו בביקורת מוגזמת ומעוותת, האשימו אותו שהוא מנסה לנכס לעצמו את תפקיד הקורבן. יהיה קשה הרבה יותר לעשות זאת כעת. לא הרבה מדינות המתיימרות להיות דמוקרטיות מגיבות באיסור כניסה לשטחן על אינטלקטואלים שסרחו.

אבל האמת היא שזה גם עצוב. לא שיש כאן משהו חדש. מהו כבר איסור כניסה אחד לעומת כיבוש בן ארבעים. וגם ברנבוים וחומסקי כבר זכו לטעום את נחת ידה של הדמוקרטיה הישראלית. זה עצוב בגלל המימד הסמלי של ההחלטה הזו, החלטה שקשה לתאר את עומק הבורות והבהמיות שמאחוריה. אולי כדאי רק להזכיר בקצרה מי הוא האיש שמדינת ישראל אסרה היום על כניסתו לשטחה.

רומן הביכורים של גראס "תוף הפח" ראה אור ב- 1959 והיה אחד הספרים הראשונים בגרמנית שעסקו בעבר הנאצי. הוא מתאר בין היתר את חיסולה של הקהילה היהודית בדנציג ואת שריפת בית הכנסת בעיר בליל הבדולח. חלקו האחרון של הרומן מתרחש במערב גרמניה של אחרי המלחמה. בכך היה גראס בין הראשונים שיצאו נגד התפיסה שראתה בסוף המלחמה ובהקמת הרפובליקה של מערב גרמניה את "שעת האפס" של ההיסטוריה הגרמנית המודרנית. רק לשם השוואה: קונרד אדנאוור, שעוד היה אז קנצלר, הודיע כמה שנים קודם לכן שיש להפסיק עם "טירוף הדה-נאציפיקציה". זה היה האקלים הפוליטי שנגדו יצא גראס בראשית דרכו.

אחת המחוות המזוהות ביותר עם ההתמודדות של גרמניה המערבית עם העבר הנאצי שלה היא כריעת הברך של הקנצלר וילי ברנדט באנדרטה לזכר מורדי גטו ורשה.

וילי ברנדט בורשה

אולי כדאי להזכיר שגראס התגייס למסע הבחירות של ברנדט ב- 1969. מול ברנדט, איש מחתרת אנטי-נאצי לשעבר, התמודד הלמוט קיזינגר, בעברו איש המפלגה הנאצית. על מסע הבחירות הזה כתב גראס את הספר "מיומנו של שבלול", שבו הסביר שסירב להשלים עם האפשרות שנאצי-לשעבר יהיה קנצלר גרמניה. באותו ספר הוא גם סיפר בהרחבה את סיפור חיסולה של יהדות דנציג. הוא ביקר בישראל לצורך מחקר וכתיבה וראיין כמה מבני הקהילה.

גראס היה מהקולות הבודדים בזרם המרכזי שהתנגדו לאיחוד גרמניה אחרי נפילת חומת ברלין. הוא חשש מעליית הלאומנות הגרמנית והכוחנות הגרמנית – במקום זאת קרא לכינון פדרציה גרמנית בהתאם לעקרונות המהפכות הליברליות של 1848 ואמנות הקהילה האירופית. אחרי מיני ספרים שעסקו בהיסטוריה הגרמנית במאה העשרים, בין היתר גם בסבל הגרמני ובגורלם של הפליטים מן המזרח – דבר שעורר עליו לא מעט ביקורת – פרסם גראס ב- 2006 את האוטוביוגרפיה שלו "בעת קילוף הבצל", שכללה גם את הגילוי, אחרי עשורים של הסתרה, על השירות באס-אס בסוף המלחמה. ובקיץ האחרון, בראיון של גראס עם תום שגב ב"הארץ", הוא אמר מפורשות שהוא מתנגד לחרם על ישראל.

זה האיש וזה פועלו. השיר שלו, כמו שאמרו כבר רבים, היה בכמה נקודות מעוות. אבל העיוות האמיתי הוא באיסור הכניסה על גראס. מדינת ישראל אסרה על כניסתו של אחד הקולות החשובים ביותר בהתמודדות עם העבר הנאצי. כדאי לזכור את זה עם תחילתה של עונת המשלחות לפולין, או בפעם הבאה שראש ממשלה ישראלי יציג מכתבים מאושוויץ באו"ם.

סגור להשארת עקבות, אבל ניתן לפרסם תגובה.

תגובות

  • noamyatsiv  ביום 8 באפריל 2012 בשעה 16:37

    השיר שלו היה מביך ועצוב, ובעיניי אין לו למי להלין פרט לעצמו על כמות הבוז לה זכה בבית ובחוץ בתגובה אליו. הוא ניסח כמה שורות, והעלה כמה טענות מאד מעוותות ומפתיעות. אבל בנוגע לתגובה הזו אתה צודק לחלוטין. ההחלטה הזו פשוט מגוכחת ובעלת ניחוח פוטיני, משתיק ופרנואידי.
    אם כניסתו היתה נאסרת באופן סמלי סביב חשיפת עברו בשורות האסאס, היה העניין הזה נושא אופי סמלי ומתקבל איכשהו על הדעת. אבל "מהלומת הנגד" של ליברמן, ישי וביבי כנגד שיר פתטי של סופר הצמא לתשומת לב, שזקנתו אינה מיטיבה עמו, מפגינה בריונות ובורות כה גדולים שזה פשוט עצוב.

  • אבנר עפרת  ביום 8 באפריל 2012 בשעה 19:46

    גם אני חשבתי בהתחלה שהשיר מביך ומגוחך. אבל הדיון הסוער שהתעורר בעקבותיו חשוב מאין כמותו – חשוב הרבה יותר מהשיר עצמו. נראה לי שאפשר כבר לומר שהסיפור הזה יהפוך לנקודת מפנה בשיח על ישראל בגרמניה. לכן לא הייתי ממהר לבטל את הכמה שורות האלה בתור פרובוקציה פתטית של סופר מזדקן – זו תהיה עצימת עיניים.

  • רוני ה.  ביום 9 באפריל 2012 בשעה 9:03

    אפשר לענות כאן להרבה דברים, אבל צרם לי במיוחד משפט אחד: "השירות הכפוי באס-אס". האס-אס היו פלוגות רצח. לא משטרה, לא צבא. רצח נטו של אנשים חסרי ישע. האם מישהו כפה על גראס להצטרף לאס. אס.?

  • אבנר עפרת  ביום 9 באפריל 2012 בשעה 12:16

    רוני,
    לא ידוע לי על אף אחד שמערער על כך שגראס, כמו רבים אחרים מבני השנתון שלו בחודשים האחרונים של המלחמה, גויס לאס-אס בכפיה.
    על טיבן של הפלוגות הללו כמובן שאין ויכוח.

  • עידו לם  ביום 9 באפריל 2012 בשעה 12:20

    גראס הוא אנטישמי, אומנם הוא ניסה להילחם באנטישמיות שלו ולהכות על חטא וזה ראוי להערכה אבל הוא עדיין אנטישמי, השיר הזה לא נכתב מדאגה לישראל כמו שהסרט הפסיון של ישו שבויים על ידי מל גיבסון לא נעשה כדי לספר סיפור אלא מתוך אנטישמיות נטו.

  • רוני ה.  ביום 9 באפריל 2012 בשעה 12:42

    בלי להכיר יותר מדי את תולדותיו האישיות, ברור לי שהוא לא התנגד לגיוס הזה ולא נכון אם כך לומר את המילה "כפיה". הטענה שהנאציזם "נכפה" על העם הגרמני היא מטעה ושקרית.

  • אבנר עפרת  ביום 9 באפריל 2012 בשעה 13:34

    כן, שכנעת אותי. המילה כפיה היא מילה חזקה מדי. הכוונה שלי הייתה לומר שגראס לא התנדב לשרת באס-אס. אבל מ"כפיה" באמת מתעורר הרושם כאילו הוא ממש התנגד לכך. תודה.

  • א.ב.  ביום 9 באפריל 2012 בשעה 14:32

    בטח קראת את זה כבר:
    http://www.taz.de/Nobelpreistraeger-darf-nicht-nach-Israel/!91115/

  • Rachel Komlosh Frohman  ביום 2 בספטמבר 2012 בשעה 2:35

    מאמר שטחי ביותר על יצירתו הספרותית של גראס שהושפעה מספרות נאצית.חבל שהידע הספרותי כה דל.

  • Rachel Komlosh Frohman  ביום 2 בספטמבר 2012 בשעה 2:38

    גראס גילה את עברו רק לאחר שלרוע מזלו נפתחו הארכיונים בגרמניה המזרחית-זאת הסיבה שהתנגד לאיחוד גרמניה.האיש צבוע מירר את חיי הסופרים הגרמניים שהיה להם קשר פחות משלו למשטר הנאצי-קיבל פרס נובל במרמה-כי אם היה נודע עברו סואאפן אס אס לא היה מקבל נובל בשום מקרה.

  • Rachel Komlosh Frohman  ביום 2 בספטמבר 2012 בשעה 2:41

    לוואפן אס אס היו מוכרחים להתנדב-איש לא גוייס בכפיה-היחידה הזאת היתה כפופה ישירות להימלר-יחידת רוצחים שקיבלה הוראותיה מהיטלר-גראס היה נאצי ממש-ולא חייל באס אס הרגיל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: